Collega’s Sandra en Marleen over de ouderenzorg: ‘Cliënten hebben echt mijn hart’
Collega’s Sandra Bechthum en Marleen van Alphen hebben veel gemeen: ze begonnen hun carrière in De Samaritaan – de voorloper van Nieuw Rijsenburgh, werken nu samen op dezelfde somatische afdeling, delen de passie en betrokkenheid voor de ouderenzorg én hebben eenzelfde vooruitstrevende zorgvisie. Ze vertellen erover in dit interview.
“De opa van mijn man zei járen geleden: je moet in De Samaritaan gaan werken! Ik was een puber en wist niet zo goed wat ik precies wilde. Dus volgde ik zijn advies op en begon daar als helpende. Dat bleek een goede zet. Ik had het er meteen enorm naar mijn zin”, vertelt Marleen.
Sandra begon haar loopbaan ook op die plaats, toen nog als middelbare scholier. “Ik woonde vlakbij die woonzorglocatie en zag dagelijks ouderen voorbijkomen, in de rolstoel of achter de rollator. Dáár wilde ik werken. Eerst deed ik wat klusjes, zoals boodschappen voor ouderen. Later, toen ik mijn vbo-diploma op zak had, solliciteerde ik en werd ik meteen aangenomen.” Zowel Sandra als Marleen volgde intern de opleiding tot Verzorgende IG.
Veranderingen
Gedurende de jaren verhuisden Marleen en Sandra meerdere keren. De grootste verandering was de overgang van De Samaritaan naar Nieuw Rijsenburgh, maar óók wisselden ze van afdeling. Van kortverblijf tot een woongroep met bewoners met dementie, en uiteindelijk kwamen ze elkaar tegen op de afdeling somatiek.
Zorg opnieuw vormgeven
Sandra: “Tijdens de bouw van Nieuw Rijsenburgh dacht ik mee over een nieuwe manier van het vormgeven van de zorg. Daarin is namelijk veel veranderd; het is een groot verschil met een aantal jaren geleden. We bieden nu zorg op maat. We kijken wat een cliënt nodig heeft en spelen daarop in.” Marleen vult aan: “Dat heeft inderdaad een ommezwaai gemaakt, een positieve verandering. Eerder voerde het zorgpersoneel de handelingen uit, en moesten de bewoners zich daarnaar schikken. Dat is nu precies andersom.”
Sandra: “Voorheen ging alles snel, want we moesten vlug door naar de volgende. Het kwam voor dat je een cliënt niet eens in de ogen aankeek, laat staan écht had gesproken. Nu weten we: juist die momenten zijn zo waardevol. Ons werk is niet alleen wassen en aankleden, maar véél meer en véél mooier dan dat. Het gaat ook om de gesprekken, waaruit je kunt halen hoe het nou echt met een cliënt gaat. Daarbij zeg ik ook altijd: wees je ervan bewust dat de cliënt hier woont en wij op bezoek zijn. Daar moeten we gepast mee omgaan.”
Sandra waardeert het dat de zorgprofessionals van de werkvloer mochten meedenken over deze nieuwe vormgeving: “Wij hebben praktische inzichten, weten wat bewoners nodig hebben én wat haalbaar voor ons is. Het is heel fijn dat CuraMare dat als zorgorganisatie ook zo ziet en ons er actief bij betrekt.”
Kleinschalig en fijn
Zowel Sandra als Marleen prijst de kleinschaligheid van de afdeling waarop zei werken. “De zorg is overzichtelijk”, zegt Sandra. “We hebben genoeg tijd voor alle bewoners. En ook om het werk aan het einde van de dienst over te dragen aan een collega. Dat werkt heel prettig.”
Marleen: “Het contact met de cliënten vind ik heel leuk. Ze hebben echt mijn hart. Ik wil ze graag een mooie, oude dag bezorgen en iets bieden. Ze waarderen onze zorg, die blijheid en dankbaarheid is voelbaar. De ene zegt het, de ander pakt je hand of geeft je een goedkeurend knikje. Vaak is het al voldoende dat je er bent. Dat je rust uitstraalt en dat weet over te brengen.”
Collegiaal
Ook onderling is de sfeer heel gemoedelijk. “We geven elkaar open feedback. En weten we een keer iets niet, dan kunnen we altijd bij elkaar terecht voor advies”, vertelt Marleen. Sandra vult aan: “Als iemand op vakantie gaat, dan staat er altijd iemand klaar om diens taak over te nemen. We kunnen op elkaar rekenen.”
Kom ook werken in de ouderenzorg. De opties zijn eindeloos: bij CuraMare hebben we vier woonzorglocaties én thuiszorg. Bekijk onze vacatures en ontdek welke functie bij jou past: https://www.werkenbijcuramare.nl/werken